luni, 28 mai 2012

Un tunel pierdut 27.05.2012

Un tunel pierdut 27.05.2012

Initial aveam cu Andrei alt plan pentru astazi, dar aceeasi ploaie intermitenta de ieri si faptul ca trebuia sa fie in cartierul Drumul Taberei in jurul orei 19.00 ne-au determinat sa schimbam zona si sa vizitam tunelul Metrorex abandonat prin care se facea legatura intre depoul Semanatoarea (primul depou al retelei de metrou Bucuresti) si artera feroviara Bucuresti Progresu – Filaret – Cotroceni – Gara de Nord – Herastrau – Obor – Titan. Detalii mai multe gasiti pe blogul lui Andrei. Prin acest tunel au fost aduse la Semanatoarea primele rame de metrou in Bucuresti. Una din intrarile tunelului se afla la intersectia strazii Fabricii cu calea Apeductului (NNE fata de intersectia Lujerului). Studiind mai multe harti ale Bucurestiului, am gasit ca strada Cetatuia se numea inainte Vagonetului (de ce oare?). Spre capatul tunelului (deasupra caruia acum este construit un bloc de birouri) o pasarela facea legatura intre statia de metrou proiectata si blocuri. Insa statia si tunelul au fost abandonate o data cu construirea bulevardului Iuliu Maniu deoarece nu se mai dorea ca metroul sa mai mearga la suprafata in aceasta zona. Intram in tunel printr-o mizerie de nedescris si reusit sa ne furisam printre gunoaie si arbusti crescuti in mod natural. Abia la intrarea propriu-zisa in tunel se mai "elibereaza" zona si putem inainta fara grija cu lumina lanternelor pentru siguranta. Evitam cateva balti pe marginea tunelului, prilej cu care prind un cadru in pasajul Lujerului printr-o fereastra data de lipsa unui panou de protectie. Ma abtin sa scot capul rapid spre pasaj pentru a nu speria vreun sofer :D! Continuam prin tunel si iesim printre grafitti sub giratoriul de la intrarea in Cora Lujerului din strada Lujerului. Aici (printre aceleasi gunoaie) iesim la suprafata cu aparatele foto in bagaj pentru a le feri de ochii "conlocuitorilor" ce si-au facut adaposturi langa marginea tunelului. Iesim in dreapta la "magistrala pierduta" si pe langa fosta gara Bucuresti Cotroceni (acum locuita si ea), continuam pe langa calea ferata pana la complexul AFI Palace Cotroceni. Pe un gard am vazut un desen interesant denumit "Tara ca o vaca", dar nu l-am putut "captura" in aparat din motive de siguranta ;)! De acum incolo zona e noua si pentru Andrei fiindca nu mai explorase pe aici! Iesim pe langa complexul AFI, traversam bulevardul Vasile Milea si continuam pe calea ferata pe langa un complex al SPP pana ce iesim in bulevardul Geniului vis-a-vis de "parcul" Cotroceni. De aici (intersectia Razoare) linia ferata continua paralel cu strada Progresului si apoi pe strazile Inclinata si Liniei ajunge spre Ferentari. Ne limitam la intersectia Razoare si Andrei zareste peste cladirea ICIM si a facultatii de psihologie turla bisericii "Sfanta Elisabeta si Sfanta Elena". Gasim drumul pana la ea prin curtea facultatii, participam la o adunare crestina in biserica si imi dau seama cat de mult se pot lega lucrurile intre ele. Prima tema (a cunoasterii sensului vietii personale) am recunoscut-o intr-un documentar trimis mai devreme de o prietena pe internet si acum in prelegerea preotului. Si mai departe explicarea faptului ca niciodata nu suntem singuri si cineva "merge" alaturi de noi in orice moment m-a trimis cu gandul in alte cotloane ale mintii. Iesim din biserica si Andrei se duce la treaba lui. Eu, la invitatia unor prieteni, "tai Bucurestiul in doua" pentru o o bere si un schimb de pareri (pe teme montane) cu niste prieteni tocmai in zona Floreasca.

Pana una-alta locurile ascunse din capitala noastra pot ascunde multe frumuseti daca stii sa vezi dincolo de betoane!










7 comentarii:

  1. Bravo!
    M-a fascinat, chit că nu e o treabă de impus şi altora, cum e cu căile ferate răposate ale Bucureştiului.
    Sau cum va fi fost gara regală de la Cotroceni, plecările de acolo şamd.
    O doză de aşa imaginaţie poate nu e capăt de lume.

    După cum mi-s dragi amintirile mersului cu mocăniţa prin Ardeal, vara - chit că progresul e inevitabil.

    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult! Ceea ce scriu aici este un punct personal de vedere din informatiile pe care le-am aflat din diverse surse pana in acest moment. Dupa cum am spus si in alte dati, nimeni nu este obligat sa ia de bun ce e scris mai sus!

      Sincer chiar ma bucur ca imi citesti articolele! E o onoare sa iti apleci atentia asupra unui "invatacel" intr-ale vietii!

      Ștergere
  2. "complexul Orhideea"
    AFI?

    Gara Cotroceni la care ma refer era pe spatiul din statuia Leul şi Palatul Regal. Pînă la pripăşirea lui Ceauşescu în fostul palat al Copiilor era buclă de tramvaie, capătul lui 26.

    De ţigani mi-a fost şi mie frică, recunosc,între Lujerului şi statia Cotroceni de azi, chit că eram cu fiul cel mic, Radu. Am ieşit o daă de la patinoar AFI şi am zis dă vedem cum e spre nord, pe linia CF. Care altminteri e frumoasă şi la nord, dar nu am mers decît pînă str. Moineşti parcă.
    Sper că informaţiile nu-s plicticoase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, stiu la ce te referi. Gara Cotroceni este cea care acum face parte din palatul Cotroceni. Gara "Bucuresti Cotroceni" este in spatele Complexului AFI Palace Cotroceni (am facut corectura si in text). Informatiile sunt interesante si binevenite! Multumesc!

      Ștergere
  3. "explicarea faptului ca niciodata nu suntem singuri si cineva "merge" alaturi de noi in orice moment"
    Felicitări, eu unul nu mai cred. Dar prin faza asta am trecut, între 20 şi 30 de ani. Pe urmă au venit întrebările (mele), biblia mi s-a părut o glumă, iar finalmente m-am obişnuit şi cu Sensul de care aminteşti... Nu e niciunul, dar şi afirmaţia asta e dintre acelea pe care nu se cade s-o rosteşti către alţii, din n motive.

    RăspundețiȘtergere
  4. Asta e, te plictisesc...
    Cred că linia din tunel servea şi uzina Semănătoarea. Anterior, la o staţie RATB mai la sud exista (mă repet) staţia CFR Cotroceni (urmau spre sud Căminul ITC, apoi ITC - Intr. de confecţii şi tricotale parcă... Acolo o linie CF traversa bulevardul, culoarul ei printre blocuri putînd fi observat şi azi. Ca şi tine,m-am uitta pe hări vechi dar această ramură feroviară nu traversa Dîmboviţa, spre est.
    O făcea în schimb linia care se abătea de la actualele Răzoare în faţa palatului regal. Şi de acolo spre est este un spaţiu interesant, care a adăpostit linia CF, pe unde ieşea trenul regal şi nu numai spre Gara de Nord (o bretea spre această linie e vizibilă azi de pe Podul Grant, plină acum cu vagoane scoase din uz).
    Această linie traversa Dîmboviţa, probabil pînă prin anii 80, imediat la sud de postul Grozăveşti, predecesorul minunăţiei arhitectonice de azi.
    Înţeleg că şi forturile de la Centură-s chestii de vizitat.

    RăspundețiȘtergere
  5. Stie cineva unde exact se afla fostul depou de metrou de la Ciurel? Cumva pe sub fosta Semanatoarea pe undeva? Am inteles ca aceasta cale ferata paralela cu pasajul Lujerului ajungea si la depou, aveti mai multe informatii?

    RăspundețiȘtergere