joi, 26 martie 2015

Cu trenul prin Europa 4-26.01.2013 Ziua 18 Roma 1

Pun telefonul să sune începând de la 7.30, la 8.00 mă trezește o alarmă din hostel (un alt telefon), mă bucur că am hainele uscate (neavând prea multe haine, ar fi desul de nasol să merg cu haine ude pe mine!), îmi strâng bagajul și ies în holul hostelului. Aseară mi se spusese că micul dejun e opțional. Acum întreb de micul dejun și aflu că mă costă doar un euro și e destul de consistent: un croissant măricel, patru feliuțe de pâine prăjită, unt, ciocolată cremă și un pahar cu suc de 0.3 litri. Îl termin repede, salut gazda și la 8.37 ies pe poarta hostelului. De aseară știu bine drumul, merg repede și ajung în 20 de minute la gară direct la casele de bilete.

La primul tren spre Roma (Frecciarossa, tren de viteză Eurostar Italia comparativ cu TGV), mă costă rezervarea 10 euro plus 1 euro taxă de oraș. Plătesc rezervarea și la 9.10 pornesc de la peronul 14 cu trenul AV 9615 în mare viteză spre Roma Termini (stația centrală din Roma) într-un tren plin ochi. 
După ce îmi verifică controloarea biletul (de fapt rezervarea), mă uit și eu mai detaliat pe ea și văd un text interesant: "Con questo viagio risparmi circa 63 kg di CO2". Pe spate văd detaliat contribuția medie la emisiile de CO2 în atmosferă astfel: 115 kilograme cu avionul, 76 kilograme cu mașina și 31 kilograme cu trenul de la Milano la Napoli. Deci de la Milano la Roma cu un calcul aproximativ în funcție de distanță rezultă cam 63 de kilograme! În mod normal ar trebui să ajung la 12.30 și este anunțată începând de la Napoli o întârziere de 15 minute. De notat că trenurile Freccia (Frecciarossa, Frecciargento) ale Trenitalia merg pe linii separate față de celelalte trenuri la fel ca și TGV-urile franțuzești! Înainte de a ajunge la Roma Termini sunt afișate toate legăturile la alte trenuri (Milano, Napoli, Venezia, Torino, Civitavecchia, Fiumicino aeropuerto...)

12.45 Benvenuti a Roma! Caut o hartă în gară şi găsesc la informaţii trenuri rapide. E vorba și de o hartă a orașului pe hârtie și de hărți publice! În timp ce mă orientez pe hartă (în primul rând caut liniile de metrou ca să știu unde trebuie să ajung diseară: capătul de metrou Rebibbia pe Via Tiburtina!), mă sună Oana şi mă invită mâine seară la ei la cină! Vorbim mâine :D! Foarte fain și plăcut abia să ajungi într-un oraș mare și să și primești o invitație la cină! Așa da prieteni! 

Ies din gară și dau de o mare stație de autobuze cu Piazza dei Cinquecento în spate. E mare agitație pe aici și aud vorbindu-se română în jurul meu şi chiar o discuţie într-un cuplu. Nu am văzut culoarea pielii fiindcă m-a dezgustat însăși replica: "Lasă-mă-n pace cu curvele tale!" Înghit un pic în sec, tac și merg mai departe. Știu că românii nu sunt prea bine văzuți în Italia și ca urmare caut să nu dau impresia că vin din România. Să nu mă înțelegeți greșit, iubesc România și românii de calitate, dar cine știe ce aș putea păți spunând în gura mare că sunt român sau folosind un comportament specific celor de nivel scăzut (înjurat, scuipat semințe, vorbit în gura mare, căutat gâlceavă în orice nimic etc). 

Din fața gării fac stânga pe via Cavour până în Piazza del Esquilino. Esquilino vine de la caii castrați din grajdurile de pe colina Celio (Castra Priora Equitum Singularium) de pe actuala via Tasso. Grajdurile au fost construite sub Traian în jurul anului 100 A.D. pentru cavaleria imperială. În mijlocul pieței este un obelisc egiptean copie a celui din fața Mausoleului lui Augustus (Piazza Augusto Imperatore) și în stânga este biserica Santa Maria Maggiore. De fapt suntem în spatele ei! Fațada e masivă cu patru statui solemne pe marginea balconului circular suspendat... Biserica a fost construită sub papa Clemens X în 1673. 
Pentru a intra în biserică merg pe via Liberiana pe dreapta bisericii până în Piazza Santa Maria Maggiore care face parte din patrimoniul artistic al Romei și al lumii. În centru este o coloană dedicată papei Paulus V (1552-1621). Intrarea în Santa Maria Maggiore este la fel de masivă și primitoare. Bazilica este una din cele patru bazilici papale din Roma, datează din sec. V (432-440) și face parte din patrimoniul UNESCO. Maggiore vine chiar de la faptul că este cea mai mare din cele patru bazilici! Aș putea să vă povestesc aici ceea ce se găsește pe internet și cred că sigur vă veți plictisi. Punctez doar ce m-a impresionat.
Chiar în dreapta intrării este statuia regelui spaniol Filip IV căruia, deși a murit în 1665 în Spania, i s-a construit un catafalc imens de lemn într-una din bisericile catolice din Roma (chiar cea unde suntem acum!). De reținut că Roma era și este centrul catolicismului mondial! 
Cum intru, mă simt atât de mic în nava imensă cu coloane pe laterale și cu mozaice din sec. V. Se păstrează și acum la o calitate excepțională! Pe stânga și pe dreapta sunt foarte multe sculpturi și capele dintre care rețin Cappella din San Michele și Cappella Sforza. Sub altar se află Capela Sixtină și oratoriul Nașterii Mântuitorului unde sfântul Ignatius de Loyola și-a îndeplinit prima Messă pe 25 decembrie 1538. În oratoriu am impresia că este statuia papei Ioan Paul al II-lea în chip de rugăciune și un text evreiesc de mare înțelepciune.





Trec în revistă alte capele bucuros că văd și icoane cu iz ortodox și ies bucuros că am făcut alegerea de a intra în Santa Maria Maggiore...

În piața Santa Maria Maggiore găsesc un loc interesant: carsharing! Sunt cam 25-30 de locuri în Roma unde plătești, închiriezi o mașină, mergi cu ea și o lași într-un alt loc. Foarte faină ideea!
Pe via Cavour ajung la piața și bazilica San Pietro di Vincoli în care intru rapid (acum pot spune, atunci nu știam, că are intrarea cu stâlpi asemănători Palatului Dogilor din Veneția - la fel ca și o mică laterală a castelului Peleș închisă publicului). Ținta mea e Colosseumul spre care găsesc intuitiv străduțe mici și mărunte... Ies chiar la centrul de turism din Piazza del Colosseo. Apăi ziceți că se putea mai bine :D...

Mă informez asupra forurilor Romei antice și a ce am de vizitat prin zonă și caut cel mai eficient Roma Pass pentru ce am eu timp să vizitez. E cel de 30 de euro cu care am transport gratuit în toată Roma, două intrări la muzee gratuite și următoarele cu reducere și alte facilități. Pachetul conține cardul propriu-zis, o broșurică cu descrieri sumare ale obiectivelor și o hartă a Romei cu mijloacele de transport! Foarte utilă chiar dacă bănuiesc că puteam să obțin asta și gratis!

Chiar dacă e foarte multă lume, decid ca primul obiectiv vizitat să fie Colosseumul. În principal mai vreau să văd și forurile ce formează centrul orașului antic...

La intrare în Colosseum beneficiez de trecere pe la coada mai mică cu Roma Pass-ul pe care îl validez printr-un aparat. Am pierdut/câștigat o intrare...

Încerc să urmez circuitul turistic căutând să prind unghiuri cât mai faine posibil... Sensul de parcurs este indicat pe un panou mare și vizibil. Deocamdată merg pe la nivelul 1 și ies de câteva ori pe galerii apropiate de arena principală. Unele galerii sunt modernizate/reconstruite, altele sunt lăsate ca pe vremea romanilor... Intru în muzeul Colosseumului unde găsesc niște hărți ale vechiului Imperiu Roman (la maxima lui dezvoltare). Dacia este prezentată greșit ca făcând parte aproape integral din Imperiul Roman. Sunt incluse și actualele Maramureș, Bucovina și Basarabia în care nu știu să fi colonizat romanii... Dar cum istoria e scrisă de învingători...


Sunt prezentați în machete scene de pe Columnă și chipurile a mulți împărați romani. Nimic despre originile străine (de Roma) ale unora din ei... 

Sunt prezentate secvențe din istoria Romei, în special incendiul de 10 zile din anul 64 A.D. și reconstrucția ulterioară a Romei sub conducerea lui Nero și apoi detalii despre Colosseum, cel mai important monument din dinastia Flaviană/Flaviilor. A fost început de Vespasian, inaugurat de Titus în 80 A.D. și completat de Domitian cu nivelurile subterane (și 100 de zile de spectacole). El a adăugat cazarmele sau școlile de gladiatori (Ludus Magnus, Dacicus etc) și cazarmele marinarilor flotei din Misenum care acopereau parțial Colosseumul. Pentru a-și arăta dărnicia Vespasian a transformat un lac privat al palatului regal al lui Nero într-un loc de jocuri și competiții pentru marele public (încăpeau circa 75.000 de spectatori). 

Inițial amfiteatrul s-a numit Flavio după dinastia împăraților și în Evul Mediu a fost numit Colosseum datorită statuii imense de bronz din spatele lui. Colosseumul a fost distrus în incendiul din 217 A.D. și refăcut apoi în forma actuală. A fost folosit până în vremea lui Alaric (410) și Valentinian II a întrerupt jocurile sângeroase definitiv în 435-438 deoarece nu mai corespundeau conceptelor creștine. Au mai fost înregistrate lupte cu animale până în vremea lui Theodoric 523 A.D. de când a început distrugerea construcției și furtul de materiale. A fost folosit ca fortăreață a familiei Frangipane și abia în vremea lui Napoleon au început restaurările și reconstrucția Colosseumului. Încă se mai lucrează la restaurarea monumentului de importanță mondială. 




Mă plimb pe toate terasele disponibile, caut unghiuri cât mai faine asupra zidurilor ruinate, a scenei de luptă și a tunelurilor subterane, a grădinilor forului roman și a Arcului lui Augustin (cu cele opt statui de daci ce supraveghează de sus micii trecători romani și acum din toată lumea)... Sunt prezentate jocurile romane (dimineața parade ale participanților - vânători și animale sălbatice, la prânz oamenii uciși erau dați de mâncare animalelor de pradă și erau prezentate parodii cu comedianți și acrobați, după amiază erau luptele de gladiatori - prizonieri de război, sclavi sau oameni care luptau pentru faimă)... Jocurile erau plătite de politicieni pentru a obține sprijinul poporului și intelectualii care vedeau în ele mijloace de a influența conștiința și a conduce populația spre o decadență spirituală, dezaprobau aceste obiceiuri.  

Ies din marele Colosseum și cotesc la stânga spre Arcul lui Constantin. Acesta a fost construit în urma victoriei lui Constantin asupra lui Maxentius în bătălia de la podul Milvius (azi Ponte Milvio) din 28 octombrie 312. Pe partea de sus (atic) sunt reprezentate scene din războaiele duse de Traian pentru cucerirea Daciei. Partea de jos se presupune că ar face parte din alte construcții și e datată în timpul împăratului Hadrian. Dacă în partea de sus sunt reprezentate scene de război, în partea de jos sunt scene de vânătoare și sacrificii de inspirație elenă. Pe mine de fapt mă interesează statuile celor opt daci vânjoși, drepți și semeți din partea de sus a Arcului. Așa voi vedea peste tot prin Roma chipurile dacilor noștri!
Căutând să intru în Foro Romano, de la Arcul lui Constantin urc pe Via Sacra. În capătul străzii este o poartă spre Foro Romano. Doar că e poartă de ieșire din for, nu de intrare! Sper să fie o variantă pe stânga și urc pe stradă până ajung la mica bisericuţă San Sebastian al Palatino. E închisă și îmi dau seama că nu pe aici trebuie să merg spre Foro Romano. Fac cale-ntoarsă până la poartă, aud indicaţii pentru intrare de la un turist care ieşea (mai jos la dreapta) şi cobor pe Via di San Gregorio până la intrarea în zona arheologică (câteva sute de metri mai jos pe partea dreaptă).
Aici validez cardul prin trecerea pe la aparate (nu am ce face, îmi fac socoteala că pot vedea Foro Traiano din exterior, oricum Columna se vede mai bine de la o oarecare distanță), intru prin poarta masivă, urc pe niște scări și merg la stânga spre stadion. Înainte de apeductul lui Claudiu (apeductul Aqua Claudia a fost început de Caligula în 38 A.D. și terminat de Claudiu în 52 A.D. și aducea apă în Roma antică de la distanțe de până la 70 de kilometri spre colina Palatină  - una din cele șapte coline ale Romei) fac dreapta spre stadion. Uitați ce verdeață și frumos era acum doi ani în ianuarie la Roma!
Stadionul este de fapt o mare grădină cu un semicerc de piatră în interior. În jurul grădinii era o alee circulară pentru plimbare pe jos sau în trăsuri, afirmație atestată de scriitorii Martial și Juvenal. Sculpturile de pe părțile laterale formau o galerie de artă și canale de apă erau folosite pentru irigarea grădinii... În stânga stadionului este Domus Severiana, ultima extensie a Palatelor imperiale de pe colina Palatină (după cum îi spune numele, construită de Septimius Severus).
Mergem în partea de sus a lui Domus Augustana, partea privată a palatului lui Domitian. A fost construită de arhitectul Rabiro în 81-92 pe vechile ruine ale lui Nero. Mă plimb printre ruine, trec pe lângă Casa dei Grifi, merg spre Domul Flavia care avea în centru o fântână octogonală cu canale ce alimentau grădinile în forma unui labirint, ajung deasupra casei lui August (Casa di Augusto) foarte fain conservată cu acoperișuri de protecție, continui pe la casa Liviei (Casa di Livia, soția lui Augustus) și ajung la Cripto Portico.

Acesta este un coridor subteran de 130 de metri lungime care unește casa Liviei cu partea sudică a Domus Tiberiana (prima parte construită din palatele imperiale). Pasajul subteran unea diverse zone ale palatului imperial din perioada Julio-Claudiană. Inițial arcada era acoperită de stuc (stucco) alb, sculptat și pictat cu îngeri și picturi decorative. În Cripto Portico sunt panouri care descriu fântâna octogonală, grădinile Boni (în care intru curând; grădini reconstruite în sec. XX de Giacomo Boni pe fundația grădinilor Farneze, acestea la rândul lor construite în locul grădinilor palatului imperial), Palatul lui Flavius (69-96. A.D.), epoca lui Nero și Domus Transitoria, evoluția grădinilor în perioada lui Augustus (24 B.C.-14 A.D.) și înapoi în timp până la începuturile Romei (754 B.C.).   

Ajung în Grădinile Boni foarte simetric și ordonat amenajate și întreținute, doar mă bucur de imaginea portocalilor sălbatici (nu îmi permit să iau nici o portocală și abia mâine îmi voi da seama că nu sunt bune portocalele sălbatice!) și admir multitudinea de monumente de pe Via Sacra. Deocamdată sunt la un nivel superior față de acestea...




Prin grădinile palatului imperial găsesc niște scări pe care cobor la nivelul de jos al Forumului Roman (Foro Romano despre care am tot amintit mai sus). Lângă scări găsesc la un moment dat o fântână cu mușchi ascunsă într-o grotă acoperită de verdeață. Ea face parte din clădirile de deasupra Viei Sacra. Acestea au fost construite între perioadele lui Flavius și Severus și erau în principal magazine și structuri de servicii și secundar case de locuit din care se păstrează în unele locuri fundații cu mozaice de culoare alb-neagră. Bazinele, terasele și arcadele construcțiilor arată utilitatea clădirilor. Mă învârt peste tot pe unde am acces și cobor pe scări la Via Sacra puțin mai jos de Arcul lui Titus. Arcul a fost construit în 82 A.D. de Domitian pentru a comemora victoriile fratelui său Titus, în special Asediul de la Ierusalim din 70 A.D. Arcul e folosit ca model pentru multe din Arcele Triumfale ridicate după sec. XVI (inclusiv cel din Paris).
De aici urmez la stânga Via Sacra printre monumente care de care mai impresionante: pe dreapta sunt Bazilica lui Maxentius cu trei arcade imense, templul lui Antoniu și al Faustinei cu intrarea dominată de 12 coloane masive și scări monumentale, Portico medievale, bazilica Aemilia parțial distrusă, templul lui Romulus și Curia (inițial locul de adunare al curiilor/ginților Hostilia sau Saliorum și apoi a Senatului republicii) și pe stânga Casa Vestalelor (preotesele virgine care ajutau la venerarea zeițelor), Regia (inițial reședință a împăraților Romei și apoi a suveranilor pontifi), Templul lui Castor și Polux, bazilica Iulia și Coloana lui Foca (Împărat al Imperiului Roman de Est) aflată în fața Arcului lui Septimius Severus. În stânga Arcului este Templul lui Saturn, zeitatea agriculturii romane cu o interesantă poveste (statuia lui Saturn era din lemn și plină cu ulei). Actuala construcție este al treilea templu construit după distrugerea celui de-al doilea din 283 A.D. 





Ocolesc Arcul lui Septimius Severus pentru a surprinde cât mai mult din măreția lui. Arcul a fost ridicat în 203 A.D. pentru a comemora victoriile lui Septimius Severus și a băieților lui Caracalla și Geta în campaniile împotriva parților (194-195 și 197-199). Arcul se află la baza colinei Capitoliului. În spatele Arcului se află Capitoliul și în lateral închisoarea Ammertine-Tullian și biserica sfinților Luca și Martin. În spatele închisorii văd că aici este amenajat Muzeul Central al Resurgenței. E târziu să mai intru și oricum m-ar costa intrarea. 
La difuzoare se anunță cu 15 minute înainte de închiderea Forului Roman că s-a terminat programul de vizitare. Toţi turiştii sunt rugaţi sa iasă din situl arheologic în mai multe limbi. 

Pe Clivo Argentario ies la Via dei Fori Imperiali sub Bazilica di Santa Maria in Ara coeli și marele monument al lui Vittorio Emanuelle II. Deocamdată trec strada și intru în Piazza Foro Traiano, loc în care pătrund cu o oarecare emoție: în stânga mea este, după un alt rând de coloane, chiar Columna lui Traian! ”În carne și oase”, cum s-ar spune!

Forul lui Traian a fost ridicat sub supravegherea lui Apolodor din Damasc ca urmare a victoriei din războaiele dacice. Coloana a fost adăugată un an mai târziu față de construcția forului (112). O dată cu Forul au fost construite Piețele lui Traian și au fost renovate Forul lui Caesar și Templul lui Venus Genetrix. Într-un capăt al Forului este Bazilica Ulpia și o statuie ecvestră a lui Traian și în celălalt două mari biblioteci între care se află Columna. Columna!!! Hai la ea! Pe Via dei Fori Imperiali ajung lângă Columnă! Ca dimensiuni se compară cu copia de la Muzeul de istorie din București, dar ca sentiment...

E un sentiment extraordinar să fii român lângă Columnă! Asemeni atâtor români care au simțit că au aici o legătură, sunt fericit că am ajuns la locul unde sunt celebrate războaiele dace. Războaie în care romanii au învins doar parțial cucerind o parte din Dacia și nu pentru mulți ani! Războaie în care romanii au venit în țara noastră doar din setea de avere și de aur! Războaie pe care le-au câștigat doar prin tactici și arme, nu prin inteligența nativă și hotărârea de a-și apăra locul străbun cu orice preț! 

Parcă simt sângele dac ce-mi curge prin vene! Nu contenesc să fac poze la toate scenele de pe coloană. Fiecare obicei, fiecare tradiție, fiecare căciulă de dac de pe Columnă, fiecare haină și imagine a pământului dac, fiecare scut, fiecare barcă, fiecare cetate reprezentată, fiecare barbă mare și fiecare privire hotărâtă răsucesc în mine toate sentimentele și energiile de acasă. Parcă dealurile și munții de acasă strigă din tulnice de se aude până aici la Roma cât de puternici sunt dacii! Știu că mă repet, dar nu am văzut pe aici statui de daci cu capul plecat. Mai bine mort decât sclav, cred că asta era una din devizele străbunilor noștri! Mai jos aveți doar două imagini ale Columnei, vă închipuiți că am făcut câteva zeci!!!

Lângă Columnă este biserica catolică a prea sfântului nume al Mariei în formă de dom cu frumoase statui la balconul suspendat. O admir înainte să pornesc mai departe spre Piazza Venezia pe lângă biserica Santa Maria di Loretto. În stânga mea este monumentul lui Vittorio Emanuelle II, masiv, cu multe colonade, statuie ecvestră în mijloc și bineînțeles steagul Italiei arborat și fluturat de vânt. Asta îmi aduce aminte de o reclamă de pe la noi: ”Nouă ni se fâlfâie!”.
Sunt în Piazza Venezia care și-a primit numele de la Palazzo di Venezia construit de cardinalul venețian Pietro Barbo (devenit mai târziu papa Paul II) lângă Bazilica di San Marco Evanghelista al Campidoglio, patronul spiritual al Veneției. Palazzo Venezia este fosta ambasadă a Republicii Venețiene la Roma.

În capătul celălalt al pieței iau un autobuz care merge pe Via del Plebiscito o stație până la Piazza Argentina. Vis-a-vis de stație este Largo di Torre Argentina (sec. IX), vechiul nume roman al pieței. În centrul pieței este un sit arheologic foarte fain care conține ruinele a patru temple romane (notate A, B, C, D) și a teatrului lui Pompei. Originea numelui este destul de ”la distanță”: Torre Argentina vine de la Strasbourg al cărui nume latin era Argentoratum. În 1503 maestrul papal de ceremonii Johannes Burckardt cunoscut ca Argentinus a venit de la Strasbourg a construit Casa del Burcardo căruia i-a fost anexat turnul. După unificarea Italiei în 1909 s-a decis demolarea zonei și s-au descoperit capul și mâinile unei statui de marmură și mai apoi toată zona sfântă de aici. Până în octombrie 2014 a fost deschis în piață un sanctuar al pisicilor unde se îngrijeau toate pisicile fără a fi omorâte (când am fost eu nu știam de acest sanctuar, doar văzusem multe pisici dintre care una simpatică este în imaginea de mai jos)! 

Ocolesc ruinele pe via Florida și via di Torre Argentina și revin la stația de autobuz. Puțin în dreapta ei intru pe via dei Cestari pe care ar trebui să ajung la Panteon. Străduța mică și înghesuită mă duce mai întâi în Piazza della Minerva unde în dreapta este bazilica di Santa Maria sopra Minerva. În centrul pieței este Elefantul cu obelisc construit în 1667 de Bernini. Elefantul este cunoscut ca ”il porcino” deoarece Bernini a vrut să sculpteze un porc. Bazilica Santa Maria sopra Minerva este atestată din sec. VIII. Pe biserică sunt plăci comemorative despre aluviunile și inundațiile dintre anii 1422 și 1870, marcate ușor deoarece piața este locul cel mai de jos din toată Roma! Intru în biserică și sunt fascinat de nava imensă cu tavan pictat de un albastru ireal de frumos. Rozariu mic, monumente funerare importante (Catherina de Sienna, co-patroană a Romei, Italiei și Europei din al treilea Ordin Dominican, Beato Angelico 1387-1455), orgă suspendată, altare de rugăciune (dintre care se remarcă Sacrestia cu garderobe de lemn cu albinele lui Barberini sculptate pe fiecare din ele), statuia Salvatorului (Michelangelo 1519-1521)...





Ies înapoi pe via dei Cestari și ajung pe o laterală a Pantheonului în Piazza della Rotonda (ghiciți de unde vine numele pieței :D). Într-o parte un violonist cântă ceva clasic din Paganini, în partea cealaltă un folkist îşi exersează melodiile universale.

Intru în Pantheon, admir frumoasa biserică cu toate capelele şi icoanele din interior (mormântul lui Vittorio Emanuelle II, primul rege al Italiei, podeaua antică din marmură policromă, capela Madonei Clemenței, Altarul Mare cu tavan argintat, Capela Crucifixului, mormântul lui Raffaello Sanzio - Rafael, mormântul regelui Umberto I și al Margheritei de Savoia, capela San Giuseppe da Terrasanta). Îmi iese în privire geamul circular de 9 metri diametru din vârful domului gigantic semisferic de 43,3 metri diametru!







La ieșire este simbolul virtuoșilor Pantheonului, după cum vedeți un simbol masonic ;)!

Ies de sub imensul dom și de aici încep pozele nocturne. Să nu credeți că se termină ziua! Mai întâi pornesc pe via dei Pastini, las pe stânga un magazin de ceramică Raku și pe dreapta văd magazinul Bartolucci de păpuși și marionete din lemn. Vă dați seama că personajele principale din vitrină sunt Pinocchio și tatăl lui, Gepeto!
Caut străduţe pe care să ies în Corso. Prin Piazza di Pietra, Via de Burro, Piazza di Sant Ignatio și via del Caravita ajung în via dei Corso, marele bulevard comercial. Centrul vechi are o întreagă istorie agitată. Mai precis drumul dintre Pantheon și Fontana di Trevi conține spații deschise și mari monumente ale Câmpului lui Marte. Felul în care vedem astăzi zona a trecut prin două faze de transformare. În prima etapă locuitorii au folosit spațiile dintre ruinele orașului clasic și au folosit zonele din jurul monumentelor lui Agrippa și Hadrian pentru a-și crea sovares (zone de locuit presupun!). În a doua etapă Renașterea și barocul papal au remodelat străzile cu palate și fântâni. Pe Corso este în prezent Camera de Comerț, Industrie Artizanală și Agricultură care pe fațadă are coloanele originale ale templului dedicat lui Hadrian (117-134 D.C.) ridicat în 145 D.C.
Merg puțin până în Piazza Colonna în care în mijloc sunt Fontana di Piazza Colonna și coloana lui Marcus Aurelius care comemorează victoriile lui Marcus Aurelius din timpul războaielor marcomanice asupra marcomanilor, sarmașilor și quazilor aflați la nord de cursul mediu al Dunării. Coloana este inspirată de Columna lui Traian cu fresce circulare în jurul axului principal.

Pe via dei Sabini și via dei Crociferi ajung la celebra Fontana di Trevi. Fântâna se află la capătul apeductului Aqua Virgo care aduce apă de la izvoarele Salone aflate la 20 de kilometri de Roma și alimentează fântânile din centrul istoric al Romei. Fântâna barocă construită de Nicola Salvi a fost terminată în 1762 după planuri ale lui Bernini făcute cu un secol în urmă! Figura centrală este Neptun purtat pe un car-scoică de doi cai, unul nărăvaș și altul calm care sugerează fluctuația mării. În laterale sunt reprezentate abundența și sănătatea perfectă. În partea de sus este reprezentată Agripa, fata care a dat numele apeductului.

Fiindcă spectacolul este foarte frumos acum pe înserat, foarte multă lume se înghesuie să facă poze. Din acest motiv (în general nu îmi place aglomerația) fac doar câteva poze și plec mai departe.


Din Piazza dei Trevi merg pe via delle Muratte unde atmosfera e foarte faină și tinerească. Chiar îmi place de un grup de fete care stau jos și sporovăiesc plăcut, nici prea tare, nici prea încet...
Ies în Corso și la dreapta în dreptul pieței Coloanei văd pe dreapta galeria Alberto Sordi. Este o galerie comercială dezvoltată în Palazzo del Tritone construit la începutul sec. XX după unificarea Italiei.
Ajung în Piața Parlamentului pentru câteva poze și revin definitiv pe Corso. De aici începe lungul drum spre Piazza di Popolo unde am de văzut niște statui de daci. Știu, v-am înnebunit cu statuile astea... Ce să fac, ăsta e unul din scopurile călătoriei cu trenul: să găsesc prin Europa tot felul de elemente legate de România și de vechii locuitori ai meleagurilor natale!


Trec de Largo Carlo Goldoni (tot o piață pe parcursul bulevardului comercial) și pe stânga ajung la bazilica Santi Ambrogio i Carlo sau pe scurt San Carlo al Corso. În spatele ei este Mausoleul lui Augustus despre care vă spun câteva cuvinte mai jos. La această biserică am remarcat inscripția ”Sanctifica il tuo popolo, Signore!”
Deocamdată ceva despre bazilica în care intru. Biserica este dedicată sfântului Ambrozie și sfântului Borromeo, ambii milanezi. A fost construită după canonizarea sfântului Borromeo în 1610. Ca și în alte biserici, în navă și pe cele două aripi sunt multe capele și sculpturi care ar merita menționate. Nu insist asupra lor fiindcă le puteți găsi cu ușurință pe wikipedia. Pe mine m-au impresionat tavanul aurit al navei principale, textele latine de deasupra fiecărei capele, o placă pe care se menționează ”Uniunea internațională pentru drepturile omului și pace între popoare”...

Mai merg puțin pe Corso și pe dreapta dau de biserica di Gesu e Maria. E deschisă și mă atrage mai mult decât vecina ei Chiesa di San Giacomo in Augusta. Biserica este liniștită și destul de întunecată datorită marmurii negre dominante. Remarc marmura simetrică de pe un perete lateral și un altar unde sunt chipurile Maicii Tereza și a papei Ioan Paul al II-lea. Pun un euro în cutie, se aprinde o lumânare artificială și iau două icoane cu Maica Tereza. Pe una din ele vreau să i-o dau lui Ari la întoarcerea în țară... De asemenea mă impresionează și povestea sfintei Rita din Cascia din provincia Perugia. Când era mică în cărucior a fost înconjurată de albine și când un țăran a vrut să o salveze, i s-au vindecat instantaneu acestuia niște răni de la mâini. A fost forțată să se mărite la 17-18 ani deși simțise că destinul ei e să se călugărească și după ce a făcut doi copii, soțul ei violent Paul Ferdinand Mancini a fost ucis. Deoarece copiii vroia să-și răzbune tatăl și mama lor nu era de acord, Rita s-a rugat la Dumnezeu să le ia viața lor în locul răzbunării tatălui. Rămasă singură la 30 de ani, a revenit la vocația ei din tinerețe. Deoarece nu putea fi acceptată ca și călugăriță fiind văduvă, se spune că având ajutorul lui Ioan Botezătorul, a sfinților Augustin și Nicolae din Tolontino, a zburat de pe Stâncă până la Convenția din Cascia într-un mod misterios. Măicuțele au acceptat-o și a rămas la mânăstire vreme de 40 de ani în rugăciune. Se spune că în timp ce un preot vorbea despre chinurile lui Iisus, Rita s-a înțepat într-o țeapă al coroanei lui Iisus și a purtat rana timp de 15 ani ca semn al iubirii. A dus o viață plină de suferință. La cinci luni după moarte, o rudă a întrebat-o la mormânt ce ar dori (de notat că era o zi de iarnă friguroasă). Ea a spus că vrea un trandafir roșu frumos și ruda a plecat tristă spre casă. În grădină a văzut un trandafir mare roșu și a realizat minunea sfintei. I-a dus trandafirul, Rita devenind din ”sfânta țepei” ”sfânta trandafirului”. A murit la 22 mai 1447 și sufletul ei luminat s-a ridicat la cer (după cum a văzut una din surorile sale). A fost beatificată la 180 de ani după moarte și sanctificată la 453 de ani după trecerea în lumea cealaltă.

Cu inima plină de bucurie și de liniște ies în în Corso-ul agitat. Nu mai știu dacă mai devreme sau acum realizez că în orice oraș mare este un bulevard Corso :D!

Mă întorc la Largo di Lombardi și pe străduțe ajung la Mausoleul lui Augustus. N-aș fi vrut să-l pierd ca obiectiv deși cu siguranță la ora asta este închis. Așa și este! Fac o poză monumentului circular cu grădini pe mai multe nivele și prin piața Augusto Imperatore trec pe sub o arcadă în Largo San Locco și fac dreapta pe lângă Chiesa din San Rocco pe Lungotevere in Augusta aflată pe malul râului Fiume Tevere. Cobor pe niște scări de marmură până la nivelul apei. Cam la fel ca la începutul circuitului turistic din Paris! Doar că aici admir Ponte Cavour, nu Saint Michel!


Revin sus la stradă și pe dreapta este Museo dell Ara Pacis pe lângă care trec rapid.
La următorul pod Ponte Regina Margherita, fac dreapta pe via Ferdinando di Savoia și ajung în Piazza del Popolo. Aici am de găsit nişte statui de daci (ce vă spusesem mai devreme!) şi mă învârt prin toată piaţa în jurul obeliscului egiptean Flaminio construit în timpul lui Ramses II, plasat în templul soarelui Heliopolis din Egipt și adus la cererea împăratului Augustus în anul 10 B.C. Văd un prim dac demn pe şirul de coloane din stânga (vest cum ieşi din vechea cetate) şi în dreapta după coloana egipteană văd un complex statuar cu un roman învingător şi doi daci care-i stau la picioare (deasupra Fântânii della Dea di Roma).



Mă bucură vederea lor şi când ridic ochii, în spatele lor văd alte patru statui de daci cu drepți şi hotărâți în tot ceea ce fac. Îi fotografiez, mă duc lângă ei, îi ating... Simt suflul dac în acele statui dominând asupra Romei. Cu opinci sau cu sandale simple asemănătoare celor romane (că doar erau daci capturați și aduși ca sclavi), cu spatele drept și cu căciulile dacice, cu mâinile împreunate în vechea lor credință, cu bărbile mari și buclate, cu privirea ageră și scrutătoare spre libertatea de acasă, cu putere tăcută asupra romanilor învingători... Se spune că marii preoți daci chiar reușeau să influențeze și să modifice vremea, ceea ce ducea cumva la respectul dat de romani. Asta nu face parte din istoria clasică învățată la școală de cei care vor să îi minimalizeze pe daci în favoarea cuceritorilor romani... Între dacii stabili în a lor demnitate este o coloană cu capete de vase de război dacice, probabil de la malul Pontului Euxinus...



Mulțumit că mi-am văzut și simțit strămoșii, mă îndrept prin Poarta del Popolo (ridicată de papa Sixtus IV în 1475 pe locul unde înainte fusese în zidurile aureliene Porta Flaminia) spre metrou, vreau să mănânc o felie de pizza şi nu am cash. La mici pizzerii de cartier nu pot plăti cu cardul! Aşa că intru la metrou şi cobor la Piazza Spagna. Sunt mai multe ieșiri și se nimerește ca eu să ies în via di San Sebastianello. Merg câteva zeci de metri și văd o pizza faină chiar după ce ies din stația de metrou, dar tot nu am cash. Vânzătoarea e amabilă şi îmi spune unde găsesc bancomate. Văd un telefon pe jos și mă gândesc că poate i-o trebui omului care l-a pierdut. Îl duc la pizzerie și îl las acolo. Poate va veni proprietarul când își va da seama unde l-a uitat... Intru în Piazza Spagna prin colțul nordic, nişte castane prăjite îmi fac cu ochiul, fac ceva poze la fântâna barcă din piață (Fontana della Barcaccia) și tare mă bucur de peisaj. Nu mă mai interesează ora târzie și mă uit ca un copil fericit la fântână și la Scalinata di Trinita del Monti care urcă spre biserica Trinita dei Monti... Fântâna este sculptată în stil baroc de același Pietro Bernini și de faimosul său fiu Gian Lorenzo Bernini.

Piața e dominată de Coloana Concepției Imaculate ridicată în 1856 la doi ani după proclamarea dogmei. Și bineînțeles de Scările Spaniole construite în 1723-1726 după proiectul arhitectului Francesco de Sanctis. Ideea unor scări care să unească colina Pincian de Piazza Spagna a început în sec. XVI și a fost aprobat un proiect al lui Gian Lorenzo Bernini în urma unor fonduri ale reprezentanței Franței la Roma și a intervenției cardinalului Mazario în 1650. O controversă între Marea Sfântă și Franța a întârziat proiectul până în 1717 și abia după câțiva ani s-a început construcția scărilor.

Urc pe scări pe partea dreaptă și mă opresc un pic lângă un desenator-pictor să îi admir lucrările expuse stradal. De aici de sus se vede foarte frumos Via dei Condotti luminată puternic...
Biserica della Santissima Trinita dei Monti (sec. XVI) este închisă și mă mulțumesc să citesc câte ceva despre ea pe un panou stradal. De reținut că biserica este în administrarea Franței, nu a Italiei!

Prin fața bisericii merg la primul semn de metrou și cobor cu liftul. Altfel nu s-ar explica cum de sunt la același nivel cu Piazza Spagna de unde am urcat pe scările spaniole! Îmi scot niște bani de la un bancomat şi mă duc la pizzeria de mai devreme. Întreb de telefon și chiar proprietarul venise de și-a luat telefonul. Iau o felie mare de pizza şi două sticle de Nestea (10 euro), mă satur şi pornesc din nou la drum. Mă mai plimb puţin prin Piazza Spagna (acum cu șoriceii mulțumiți parcă e altă stare de spirit!) şi la 21.00 mă urc în metrou pe linia A până la Termini şi apoi linia B până la Rebibbia.
De aici conform hostelbookers.com am un kilometru până la hostelul Prima Base din strada Osimo, 61. Nu vine nici o maşină şi pornesc pe jos pe via Tiburtina până aproape de via Casalle san Bastilio unde trebuie să fac stânga. Pentru o stație iau un bus 343 și pe strada amintită caut via Ossimo unde trebuie să ajung. E noapte, nu îmi dau seama unde trebuie să fac dreapta, întreb nişte cetățeni şi îmi indică exact. Adică să merg pe via Morrovalle și apoi a doua la dreapta pe via Ossimo! Urmez indicațiile și ajung pe la 21.30 (la 22.00 se închide recepţia hostelului Peter Pan - același lucru cu Prima Base!). Tipul de la recepție e foarte OK, dar italian: prosopul costa 1.5 euro, închiriatul laptopului la fel, garanția 3 euro. E ok! Iau prosop, fac un duș şi intru în camera de bărbați de 8 locuri. Suntem 3: eu, un italian şi un ceh Jiri! Vorbesc cu el de toate, e om de artă, îmi povesteşte de Brâncuși şi de casa Pop, de comicul de situație de la ei din țară, de permisele de tren etc. Ne spunem reciproc planurile pentru ziua următoare şi încercăm să plecăm împreună. M-a impresionat că îmi povesteşte de nişte sculptori care s-au inspirat din Brâncuși şi de căciulile de tarabostes/pillati care seamănă cu floarea-clopot. Cum nu am mai împrumutat laptop, îl rog pe Jiri să mă lase 10 minute la al lui. Verific mailul şi contul de Couchsurfing (aflu cu tristeţe că Michele nu mă poate caza în Rovigo fiindcă e răcit, dau un status pe facebook şi la somn, e aproape 2 noaptea!).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu