După două săptămâni de alb parcă îți este dor de verde... Vorba vine ”alb” fiindcă puteți vedea în poze că lunile de iarnă au și mult alb și foarte multă culoare ;)!
Întotdeauna în drumul spre casă se pot face mici variații și ocoliri ca să vezi sau să revezi locuri faine. Acum vine rândul bisericii ”Sf. Nicolae” și a podului istoric peste Doftana.
Redau mai jos câteva detalii preluate de pe internet și semnate (ca documentare) de preotul Petru Moga.
Și o destăinuire personală: eu, de fel, nu sunt un om bisericos. Pentru mine bisericile în sine sunt monumente, care de care mai frumoase. Ceea ce face diferența între ele, dincolo de frumusețea picturii și de vechimea bisericii, sunt oamenii. Pentru că oamenii sunt cei care construiesc comunitatea. Oamenii sunt cei care dau energia pozitivă sau negativă unui loc. Oamenii sunt cei care te fac să te duci într-un loc și apoi să revii de câte ori ai ocazia. Și părintele Petru Moga, cu tot ce înseamnă dânsul și istoria familiei lui (nu intru aici în detalii) a făcut și face eforturi permanente de a ține comunitatea aproape. Vă spun sincer, el și o prietenă câmpineancă m-au atras de am venit prima dată aici. Și, chiar dacă ei nu sunt aici acum și energia este cu totul alta, de fiecare dată îmi face plăcere să revin și să găsesc detalii noi (și fizic și ca trăiri).
Detaliile ”tehnice” și apoi trecem la imagini/poze. Fiindcă o poză, dincolo de perfecțiunea tehnică, spune mai mult decât o mie de cuvinte!
”Anul 1896 poate fi considerat an de naștere al parohiei “Sf. Nicolae” Câmpina. Semnătura Ieromonahului Macarie pe actele de botez, cununie sau înmormântare la Schitul Sf. Nicolae Slobozia dispare odată cu începutul anului 1896 și apare semnătura preotului Provinceanu, de la care în continuare șirul preoților de mir la Biserica Sf. Nicolae din cătunul Slobozia este neîntrerupt până astăzi. [...]
Parohia Sf. Nicolae Câmpina, ca și mai înainte Schitul Sf. Nicolae Slobozia în vatra căruia s-a format înlocuindu-l, a aparținut Eforiei Spitalelor Civile, instituție caritabilă de mari proporții, înființată printr-o decizie a generalului Kisseleff la 2 aprilie 1832 și desființată de statul comunist prin HCM Nr. 202 din 3 iulie 1948. Abia de la această dată Parohia Sf. Nicolae Câmpina începe să funcționeze pe coordonatele firești ale unei parohii.
Primul locaș de cult construit în vatra actualei parohii Sf. Nicolae a fost biserica de lemn a Schitului Sf. Nicolae Slobozia, care exista la data de 25 iunie 1714, când hrisovul domnitorului Ștefan Cantacuzino înnoiește și întărește un hrisov mai vechi al “Măriei Sale Constantin Vodă Brâncoveanu” referitor la dreptul Mănăstirii Sinaia de a ține, scutite de toate dăjdiile, “zece case de oameni străini adică scheai, ungureni, moldoveni, arbănași, sârbi... pe moșia Sfintei Mănăstiri de la Câmpina ot sud Prahova, care moșie este dată și închinată la această Sfântă Mănăstire de Părintele Popa Preda, feciorul lui Pătrașcu Postelnicul din Câmpina.” Prima biserică de zid a fost construită la sfârșitul secolului XVIII (propunem anul 1786) de către starețul Mănăstirii Sinaia, grecul Damaschin. Acesta se îngrijise de refacerea Mănăstirii Sinaia, bombardată în timpul confruntărilor armate dintre turci și austrieci în războiul din 1787-1788, respectiv refăcuse paraclisul de pe latura nordică a mănăstirii, resfințit în mai 1792 (noul ctitor fiind pictat ca stareț în naosul paraclisului, lângă ușa de intrare), refăcuse turlele și acoperișul bisericii și zonele de pictură murală distruse și așezase o nouă piatră de pisanie la 1795. Dar “șederea i-au fost mai totdeauna în Metohul Slobozia... unde au zidit și niște case înalte, sub care era un beci în fața pământului și deasupra cinci odăi cu balcon scos în afară și biserica lângă metoh de zid”. Cu toate că după pierderea stăreției, atât el cât și amintirea lui după moarte au devenit, printr-o interpretare tendențioasă, ”nomina odiosa” în toate izvoarele scrise ale Mănăstirii Sinaia până în ziua de astăzi, înmormântarea lui cu cinstea cuvenită unui ctitor în pronaosul bisericii metocului de la Câmpina poate fi explicată prin faptul că în perioada 1819 – octombrie 1820, Mănăstirea Sinaia era temporar desființată prin refugierea peste munți a întregului personal împreună cu starețul Iustin Arhimandritul și nu mai exercita nici o autoritate asupra așezământului de la Câmpina. La Câmpina prezența lui Damaschin (devenit probabil în ultimii ani schimonahul Dionisie, nume înscris pe piatra de mormânt) la metocul Slobozia a fost percepută ca pozitivă, de vreme ce atât Parohia Adormirea Maicii Domnului cât și Sfânta Treime din Câmpina îl au înscris în pomelnicul ctitoricesc.”
De citit mai mult la sursa textului: http://parohia_sfantul_nicolae_campina.crestinortodox.ro/.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu